زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

بایگانی

اعتماد به نفس و خود باوری

شنبه, ۸ آبان ۱۴۰۰، ۰۳:۱۷ ب.ظ

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به معنی ایمان به خود است. اعتقاد به اینکه فرد، توانایی مقابله با چالش‌های زندگی، موفقیت و تمایل به عملکرد طبق آن را دارد. اعتماد به نفس در واقع درک واقع بینانه توانایی‌ها و احساس امنیت است.این توانایی به افراد کمک می‌کند تا از اعتبار برخوردار شوند، اولین احساس قوی را ایجاد کنند، با فشارها کنار بیایند و با چالش‌های شخصی و شغلی مقابله کنند.

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

چند روش برای بالا بردن اعتماد به نفس

1-برای اینکه از خودتان بیرون بیایید، از همسر یا دوستی صمیمی‌ بپرسید امروز چه کاری می‌توانید برایش انجام دهید.

2-فهرستی از چیزهایی که در زندگیتان با آنها کنار می‌آیید، تهیه کنید و بنویسید که چطور می‌توانید هر کدام را حذف کرده یا به حداقل برسانید.

3-هر روز کاری انجام دهید که باعث شادی درونی یا لبخندی بر لبتان شود.

4-اگر افرادی در زندگیتان حضور دارند که باعث دلسردی‌ شده یا شما را کوچک می‌شمارند، باید به آنها بگویید که انتظار رفتاری دیگر از ایشان دارید. لیاقت شما بهتر از این است.

5-با همه خوش و بش کنید. این کار راحتی برای ایجاد ارتباط با دیگران و خوشگذرانی است.

6- بیش از حد درگیر ماجراهای موجود در زندگیتان نشوید و به دنبال راه‌های کاربردی‌تری برای کنار آمدن با آن باشید.

اعتماد به نفس بالا

7-در برخورد با افراد تازه، خجالتی هستید؟ مشکلی نیست، اصلا خجالتی بودن بد نیست و بدین معنا نیست که اعتماد به نفس ندارید. بیش از حد به خودتان سخت نگیرید، با خودتان درگیر نشوید و فکر نکنید کمتر از آنچه باید هستید. با این طرز فکر، خجالتی بودنتان بدتر می‌شود.

8-فهرستی از چیزهای جالبی که دوست دارید در زندگیتان انجام دهید، آماده کنید و با اولین چیزی که شما را سر شوق می‌آورد، آغاز کنید.

9-به سادگی برای انجام یک تکلیف و فقط به خاطر اینکه طرف مقابل ناراحت نشود، «بله» نگویید. می‌توانید مؤدبانه به درخواست‌هایی که برایتان ممکن نیست، جواب رد بدهید و حتی نیاز به دلیل‌تراشی ندارید.

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

اعتماد به نفس پایین چیست؟

اگر فردی را ببینید که همواره با خود تکرار می‌کند که من نمی‌توانم، من نمی‌دانم، از پس این کار برنمی‌آیم و ... مطمئنا اولین حرفی که به او می‌زنید، این است که اعتماد به نفس کافی نداری!

اعتماد به نفس پایین به این معنی است که فرد، به توانایی‌های خود باور ندارد و به مرور زمان به این نتیجه می‌رسد که از عهده انجام کارها برنمی‌آید.

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

اعتماد به نفس پایین می‌تواند همواره مانند یک عامل بازدارنده عمل کرده و به شما اجازه خودنمایی ندهد. در صورتی که به اندازه کافی به خود و توانایی‌هایتان باور و اعتقاد نداشته باشید، در بسیاری از موقعیت‌های طلایی زندگی، منفعل باقی مانده و اقدام موثری انجام نمی‌دهیدفراموش نکنید که اعتماد به نفس یک امر اکتسابی است (البته ممکن است شرایط خارجی نیز بر اعتماد به نفس یک فرد تاثیر منفی یا مثبت بگذارند). 

اعتماد به نفس مناسب چه مزایایی دارد؟

اعتماد به نفس بالا، می‌تواند از شما یک آدم دیگر بسازد! شما به شکل دلپذیری در جمع اطرافیان، بهتر پذیرفته می‌شوید، در جذب جنس مخالف بسیار پیشرفت می‌کنید، موفقیت‌های شغلی و تحصیلی بیشتری را به دست می‌آورید و ....

حتما برایتان پیش آمده که در نگاه اول جذب ویژگی‌های شخصیتی یک نفر شده باشید؛ در واقع این اعتماد به نفس فرد بوده که مجذوبتان کرده است!

تعریف اعتماد به نفس به زبان ساده

    5 علائم کمبود اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس ندارند و یا حداقل اعتماد به نفسشان پایین است، یک سری ویژگی ها و علائم مشترک دارند که باعث می‌شوند به این حال و روز بیفتند. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • گوشه گیری و دوری کردن از جمع
  • با ترس و آرام حرف زدن
  • ترس از انتقاد کردن از دیگران
  • ترس از انجام دادن کارها
  • مقایسه کردن خود با افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند!

 

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس | خبرگزاری بین المللی شفقنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۰۸
زندگی عاقلانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی