زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

بایگانی

3 ترفند کنترل عصبانیت

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۰۲:۵۵ ب.ظ

بهترین روش های کنترل خشم

 

بهترین روش های کنترل خشم (راه های ساده برای شکست دادن عصبانیت)

 یک فرد شاد و خوشحال ممکن است در یک لحظه از کوره در رفته و رفتارهای دیوانه‌وار از خود نشان دهد که پس از آرام شدن از رفتارش پشیمان شود. عجیب نیست؟ حتی خانواده و دوستان نزدیکتان هم ممکن است در این شرایط از شما فاصله بگیرند. کنترل عصبانیت باعث می‌شود زندگی آرام و راحتی داشته باشید.

تکنیک چراغ راهنما


این روشی بسیار ساده و فوری برای کاهش احساس خشم است. این روش به طور خلاصه به افراد کمک می کند تا میزان زیادی از خشم خود را کنترل نمایند.
1-چراغ قرمز: ایست، چند نفس عمیق بکشید، سعی کنید خود را آرام سازید.
2-چراغ زرد: به معنی احتیاط است. این علامت بیانگر آن است که شما هنوز کاملاً بر خود مسلط نشده اید و باید مواظب باشید که به خود و دیگران صدمه نزنید. پس در این مرحله فقط باید خوب فکر کنیم، چرا ناراحتم؟ چرا غمگین هستم؟ چرا عصبانی شده ام؟ و چه طور می توانم ناراحتی خود را به شکل صحیحی ابراز کنم. علاوه بر این، در این مرحله می توانیم درباره راه حل های متعدد فکر کرده و قبل از عملی کردن هر راه حل پیامدهای آن را در نظر بگیریم.
3-چراغ سبز: نشان می دهد که ما آرام هستیم و می توانیم با کسی که ما را عصبانی یا آزرده خاطر و غمگین کرده صحبت کنیم و ناراحتی خود را ابراز نماییم. به عبارت دیگر چراغ سبز بدین معناست، که شما می توانید حرکت کنید و بهترین نقش هی خود را عملی سازید.

 

هنگام عصبانیت چگونه رفتار کنیم


شمردن اعداد
زمانی که عصبانی هستید توصیه می شود از 1 تا 100 بشمارید. شمارش اعداد باعث می شود که شما کمی از موقعیت فاصله گرفته و شدت انرژی منفی حاصل از عصبانیت در وجود شما کاسته شود.
ببخشید و یا فراموش کنید: بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت می باشد. اگر شما به عصبانیت اجازه بدهید که در شما نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کنید، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبتان نخواهد شد.
آب بنوشید
ما نمی‌توانیم بدون آب زنده بمانیم. ۷۰% بدن ما از آب تشکیل شده است. زمانی که عصبانی و ناراحت هستید آب بنوشید تا عصبانیتتان فروکش کرده و آرام شوید. همان‌طور که می‌دانید آب می‌تواند آتش را خاموش کند پس آرام کردن شما که دیگر کاری ندارد.
خودشناسی
باید خودتان را بشناسید. باید بدانید که چرا عصبانی می‌شوید، که چرا نمی‌توانید عصبانیت خود را کنترل کنید. مواردی که باعث می‌شود کنترل خود را از دست بدهید را در نظر داشته و سعی کنید آن شرایط را از خود دور کنید. مراقب تغییرات رفتاری خود باشید و زمانی که مشکل خاصی رخ می‌دهد آن رفتارها را از خود بروز ندهید.
قبل از هر عکس العملی مکث کنید
هنگامی که از چیزی خشمگین شُدید، تلاش کنید قبل از هر اقدامی فورا ترمز خود را بکشید.

بهترین روش های کنترل خشم (راه های ساده برای شکست دادن عصبانیت)

لحظه‌ای صبر کنید تا کمی از شدت خشمتان کاسته شود. وقتی که در لحظه‌‌ی اول واکنشی انجام ندهید، کم‌کم آرام‌ می‌شوید.
با آرامش به کسانی که باعث خشم‌تان می‌شوند، هشدار دهید
اگر شما با کسی ارتباط دارید که دائما باعث عصبانیت شما می‌شود، با بیان مناسبی این موضوع را به او بگویید. فریاد زدن، توهین یا حتی قهر کردن می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. به‌جای اینها به او هشدار بدهید. به او بگویید کارهایی که انجام می‌دهد، باعث عصبانیت شما می‌شود.
این کار را زمانی که ناراحت یا عصبانی هستید، انجام ندهید. زمانی که احساس آرامش می‌کنید با او صحبت کنید. تا جایی که می‌توانید با مهربانی صحبت کنید و به او هشدار بدهید، پیش از آنکه اتفاق بدی رخ دهد. طوری صحبت نکنید که باعث رنجش فرد مقابل شوید. فقط به گونه‌ای او را متوجه کنید که کارش باعث آزار شماست. شاید فرد مقابل نمی‌داند که کارش باعث آزار شما بوده است. اگر هم از این موضوع مطلع بود، اکنون می‌فهمد که شما از ایستادن در مقابل‌اش و دفاع از خواسته‌های خود ترسی ندارید. هشدار دادن راه ساده‌ای برای بیان احساسی است که در شما به‌ وجود می‌آید. به کمک آن می‌توانید عامل ایجاد عصبانیت را از بین ببرید.
خشم خود را به ابزاری سودمند تبدیل کنید

بهترین روش های کنترل خشم (راه های ساده برای شکست دادن عصبانیت)
وقتی که احساس می‌کنید مانند کوه آتشفشان در حال فورانید، جهت خود را تغییر دهید و خشم‌تان را به عاملی انگیزشی تبدیل کنید. مثلا اگر در مسیرتان به‌سمت شرکت، فردی با رانندگی بدش باعث خشم شما شد، خشم‌تان را به عامل انژی بخش خود تبدیل کنید. این خشم را تبدیل به عامل محرک خود کنید و کل خانه را تمیز کنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۰
زندگی عاقلانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی