زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

زندگی عاقلانه - روانشناسی

مطالب و موضوعات جذاب در مورد روانشناسی

بایگانی

14 مراحل انتخاب درست برای ازدواج پایدار

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶ ق.ظ

ازدواج بزرگ‌ ترین و مهمترین فصل کتاب زندگی انسان است. در آن دو فرد با پیوند مشترک ضمن حفظ استقلال خود، در به تکامل رسیدن یکدیگر کمک می ‌کنند. شناخت کافی در انتخاب درست، ریسک یک ازدواج ناموفق را کاهش می دهد.

 ازدواج بزرگ‌ ترین و مهمترین فصل کتاب زندگی انسان است. تجربه تردید و دودلی درمورد ازدواج بین همه افراد مشترک است. ازدواج موفق، زمینه تکامل مادی و معنوی افراد خانواده را فراهم می‌ سازد. شکست در ازدواج موجب نا امیدی، سرخوردگی و دلسردی، اضطراب و پریشانی در زندگی و موجب بسیاری از مشکلات روحی و روانی خواهد شد. بنابراین بر هر دختر و پسری لازم است قبل از ازدواج خودشناسی داشته باشند. همچنین در مورد ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی، استعدادها، توانمندی‌ها، سلایق، علایق، ضعف‌ها و کاستی‌های خودآگاهی و شناخت کسب کنند. همچنین آمادگی خود را برای ازدواج بسنجند، اهداف و انتظارات خودرا از طرف مقابل بدانند و با شناخت کامل انتخاب درست تری داشته باشند.

 

 

* معیارهای اصلی و کلیدی

معیارهای اصلی، آن دسته از ملاک‌هایی هستند که وجودشان برای یک زندگی موفق و رسیدن به کمال حتما لازم است:

  • اعتقادی:

مهمترین معیار انتخاب همسر تناسب اعتقادی می باشد و یا حداقل احترام به عقاید یکدیگر ضروری است. کسی که خدا را قبول ندارد نمی تواند با فردی خدا شناس ازدواج کند، زیرا در زندگی مشترک دچار مشکلات بسیاری در روابط شخصی و تربیتی فرزند پیدا خواهند کرد. راه تشخیص دینداری افراد، معاشرت و معامله با آنهاست. انسان با نزدیک شدن به افراد و معاشرت با آنها احیانا پایبند بودن در معاملاتی که صورت می‌گیرد و تقید افراد را به مسائل دینی متوجه خواهد شد.

  • اخلاق:

ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب است. ریشه بسیاری از اختلافات در ازدواج عدم تفاهم در خلق وخو زوجین می‌باشد. ویژگی های اخلاق نیکو مانند صداقت، لجباز نبودن و حق‌ پذیری، خوش‌ خلقی و پرخاشگر نبودن، تواضع، وقار و متانت، مهربانی و گذشت، وفاداری، ادب، سخاوت و … می باشد.
قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. فردی که دارای صفات خوب اخلاقی است در خود شما اثر می‌گذارد؛ صبور است و با مشکلات زندگی کنار می‌آید و در آینده فرزندان خوبی تربیت می‌کند.

  • شرافت خانوادگی:

خانواده را اگر به درختی تشبیه کنیم، فرزندان آن خانواده هر کدام شاخ و برگ‌های آن درخت را تشکیل می‌دهند. از ریشه‌ها، ساقه و تنه همان درخت تغذیه و رشد و نمو کرده‌اند، شکی نیست که بسیاری از ویژگی‌های اجداد و پدر و مادر از طریق وراثت به فرد منتقل می‌شود. محیط تربیتی و رشد هر فرد نیز از مهمترین عوامل تاثیر گذار در شکل‌گیری شخصیت هر فرد است. ملاک‌ انتخاب همسر اصالت خانوادگی است، منظورشهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست.

  • سلامتی جسمانی و روانی:

قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی یا روانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید. تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید. بعضی از مشکلات جسمی و روانی اهمیت چندانی ندارند و لطمه‌ای به زندگی نمی‌زنند و شدید نیستند. اما بعضی از بیماری‌ها، نقص‌ها و معلولیت‌های جسمی و روانی، عمیق و غیرقابل درمان هستند که در طول عمر همراه انسان است. همچنین مانع انجام وظایف همسری شده و به زندگی لطمه می‌زنند، لذا از ازدواج با این گونه افراد خودداری شود.

سلامتی جسمانی برای افراد قابل تشخیص هستند. ولی برای تشخیص سلامت روانی نیازمند گذر زمان و بودن در موقعیت‌های مختلف هستید. به همین خاطر، روانشناسان بالینی با دانشی خود به شما برای داشتن یک انتخاب درست کمک خواهند کرد.

*  معیارهای فرعی و ترجیحی (همتایی و تناسب)

معیارهای فردی از اهمیت کمتری نسبت به معیارهای اصلی برخوردارند، اما برای زندگی بهترو کامل تر میتوان آنها را درنظر گرفت. این معیارها احتمال اختلافات جزئی را کمتر کرده، موجب رابطه ای ناگسستنی خواهد شد. البته که هماهنگی و تناسب 100% امکان پذیر نیست، اما با این موارد میتوان فاصله ها را کمتر کرد. موارد همتایی و تناسب عبارتند از:

  • تناسب در ظاهر:

اولین مرحله برای انتخاب یک فرد تایید وضعیت چهره و ویژگی های ظاهری می باشد. هر چند ظاهر معیار ضروری نیست، ولی شما برای مدت طولانی با این فرد زندگی کنید؛ پس برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید ظاهر فرد مورد پسند شما باشد.

  • تناسب سنی:

تفاوت سن بلوغ جنسی دختر و پسر حدود 4 سال است. بهتر است که تفاوت سن آن‌ها در ازدواج نیز در این محدوده یعنی 2-6 سال باشد. اما تفاوت سنی نکته‌ای حائز اهمیت نیست، می توان با تایید همه معیارهای دیگر این مورد را رعایت نکرد. ممکن است زوج ها هم سن و یا خارج از این بازه سنی باهم ازدواج کنند، و زندگی ایده آلی را تجربه کنند.

  • تناسب جنسی:

رضایت جنسی مسئله بسیار مهمی است. اگر یکی از آنها گرم مزاج و دیگری سرد مزاج باشد، به بهانه‌گیری و نزاع منجر می‌شود. گاهی در ظاهر هم علت بهانه‌گیری‌ها چیز دیگری به نظر می‌رسد، اما وقتی ریشه‌یابی می‌شود ریشه این اختلاف‌ها نارضایتی جنسی است.

  • تناسب اقتصادی:

پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج حائز اهمیت است و بسیاری از افراد به اشتباه در آرزوی ازدواج با پول دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند مشکل آفرین باشد و در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد.

  • تناسب تحصیلی:

اگر چه این جمله کلیشه ای و صحیح است، هیچ تحصیلاتی شعور نمی آورد. از دید روانشناسان اگر طرفین دارای تحصیلات یکسانی باشند، موجب ازدواج ایمن تری خواهدشد. تحصیلات در بسیاری موارد شغل افراد را تعیین می‌کند. در امر ازدواج توجه بر شغل یکی از مهم‌ترین ملاک های انتخاب همسر به حساب می‌آید. بینش و منش افراد با تحصیلات برابر در تفاهم و درک متقابل، همچنین تربیت فرزندان بسیار موثر خواهدبود.

  • تناسب فرهنگی – اجتماعی:

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی قابل اهمیت برای یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکلات زیادی می شود. از طرفی فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدها در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد، و موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود.

  • هماهنگی روانشناختی:

افراد دارای خلق و خو و روحیات متفاوتی هستند. گروهی درونگرا و گروهی دیگر برونگرا هستند، بهتر است همسر آینده تان ازنظر خلق وخو و روحیات مشابه شما باشد. برای اطلاع از روحیات یکدیگر و سازگاریتان، میتوانید علایق و سرگرمی های هم را بپرسید. البته مراجعه به روانشناس و انجام تست‌های شخصیت نیز بسیار کمک کننده است.

. شناخت بیشتر:

شناخت بهتر و بیشتر از همسر آینده، می ‌تواند تا حدودی زیادی شما در یک انتخاب مناسب یاری کند. شما می ‌توانید با حضور محیط‌ های اجتماعی، از طریق برقراری ارتباط کلامی و دوستانه، به شناخت بیشتری دست یابید. توجه داشته باشید که در این گفتگو‌ها نباید وقت خود را با موضوعات غیر اساسی تلف کنید. بلکه در خصوص معیارهای خود گفتگو کنید، تا بتوانید به دید بهتری از طرف مقابل خود برسید.

. تصمیم گیری:

اکنون تمام مراحل فوق را به درستی انجام دهید تا با اطلاعات بدست آمده خود بتوانید تحلیل کنید. همچنین متوجه شوید فرد مورد نظرتان باید دارای چه ویژگی هایی باشد. یا اگر فردی در زندگی شما هست، دارای این معیارها هست یا خیر. اگر نیاز بود چند بار این مراحل را مجددا بررسی کنید و یا از یک مشاور کمک بگیرید. در نهایت تصمیم شما هر چه باشد براساس احساس و بی تجربگی نبوده است، و می توانید به آن اطمینان کنید.

 

مهم‌ ترین ملاک های ازدواج موفق

 *10 ملاک‌های ازدواج موفق 

1) برابری

2) شباهت ها و تناسب ها

3) برای همدیگر جذاب باشند ( زیبایی عادی میشود ولی زشتی هرگز عادی نمیشود)

4) شباهت خانواده ها (ترکیب خانواده ها به هم بیایند

5) پایگاه اجتماعی شبیه داشته باشید!

6) جهان بینی ها شبیه باشد

7) باورها و اعتقاد های مشابه ( مذهب و فرهنگ )

8) وحدت در هدف و مسیر 

9) توانایی ارضای احتیاجات جسمی و روانی یکدیگر را داشته باشد

ملاک انتخاب همسر

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۱
زندگی عاقلانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی